barnedåb

Planlæg den smukkeste barnedåb

jeres barns første fest

En barnedåb er noget ganske særligt – en hyggelig og livsbekræftende dag – og en dag som både familie og venner glæder sig til at fejre. At planlægge denne dag kræver lidt tid og energi, så det er en god idé at begynde planlægningen i god tid. Vores erfaringer og dermed anbefaling er, at I som forældre har så lidt “pligter” som muligt på dagen – så I kan tage jer godt af jeres lille baby og nyde tiden med familie og venner – dagen går hurtigt, så brug tiden på at nyde den.

Her på siden finder I lidt hjælp til huskeliste, forslag til ønskeliste og information om traditioner ved en barnedåb. 

Skulle I få brug for hjælp til planlægning og koordinering af barnedåben, så står vi hos Arrangementguiden klar. Kontakt os på kontakt@arrangementguiden.dk for en uforpligtigende snak om jeres ønsker og behov.

Har I brug for forslag til steder I kan holde barnedåben, så kig her – og har I brug for inspiration til alle de andre ting omkring arrangementet, så søg her. 

Tidsplan

Brug tid på en dækkende tidsplan, der sikrer, at processen kan foregå uden stress og jag. Kig evt. på huskelisten nedenfor

Hvem skal med?

Mange inviterer den nærmeste familie samt fadderne og gudmor/gudfar. Måske I også vil have nogle venner med? Børn er ofte også velkomne

Hvad koster det?

Lav et grundigt budget inden I inviterer, så I undgår overraskelser undervejs, da mange udgifter relaterer sig til antal gæster 

huskeliste

  • Vælg kirke i god tid og kontakt kirken for at bestille en tid
  • Vælg jeres faddere/gudmor/gudfar
  • Vælg stedet festen skal holdes – I kan jo starte med at søge her
  • Book stedet og tjek at I kan være der, så længe I ønsker – en barnedåb kan godt trække lidt ud
  • Send invitationer ud hurtigst muligt – mange har fyldte kalendere langt ud i fremtiden. Bed om svar i god tid inden barnedåben, så I har god tid til resten af planlægningen.
  • Lav ønskeliste – I kan få hjælp til idéer her på siden (se forslag til ønskeliste nedenfor). Find evt. en gavekoordinator og skriv vedkommendes navn og tlf/mail på ønskelisten.
  • Få styr på dåbskjolen, så den er klar til den store dag – husk at sikre at den passer – børn vokser hurtigt 🙂
  • Bestem menuen og drikkelse og få evt. aftaler med restaurant/catering omkring dette på plads. Laver I selv maden, så husk at I på dagen har rigeligt at tage jer til med baby og gæster, så få evt. hjælp udefra til serveringen. Husk evt. specialkost til allergikere/vegetarer/veganere og evt. en børnemenu til de mindste deltagere.
  • Find ud af tøj til jer selv på dagen – og husk at det skal være nemt at amme i tøjet, hvis barnet stadig ammes på det tidspunkt
  • Det kan være en god idé at booke en fotograf, så I får taget nogle gode billeder på dagen, som I kan glædes over i mange år. Man kan også bede gæsterne tage billeder, men det bliver som regel ikke det samme – og så skal gæsterne også hele tiden huske på dette under festen og kan måske ikke nyde den på samme måde. Lav gerne en liste til fotografen over hvilke situationer og billeder I specielt gerne vil have, så I kan slappe af på dagen og lade ham/hende tage ansvaret for dette. Fx er det rart at have nogle gode billeder af alle fadderne – dem kan man få brug for til fx konfirmationen. Tjek også med kirken om man må fotografere der. Mange kirker frabeder sig dette.
  • Vælg bordpynt og anden borddækning i fald dette ikke gøres fra arrangementsstedet. Skal der lejes telt og borde, stole og duge er det en god ide at gøre det i god tid. Husk at tjekke bordenes størrelser inden der bestilles duge. Og husk evt. en dug til gavebordet også. Skal I selv sørge for blomster, så tænk på højden, så man kan se hinanden over bordet.
  • Anskaf gerne en lille bog / hæfte samt et skriveredskab, så I ved gaveoppakning kan skrive ned, hvad der gives af hvem. Det kan være svært at huske det hele bagefter, og er også sjovt at kigge i denne bog, når barnet er lidt større.
  • Hvis I skal have en speciel dåbskage, så få valgt denne og bestilt i god tid. I kan evt. tage et kig her og få lidt inspiration.
  • Når I kender deltagerlisten, så gå i krig med bordplanen – den kan godt tage lidt tid…
  • Vær sikker på, at I har nok plads i biler til at transportere alle gaverne hjem fra festen.

forslag til ønskeliste

  • Barnestol som barnet kan vokse med
  • Løbecykel
  • Legeting til udenfor – fx gynge, sandkasse, bolde mv.
  • Barnehåndklæde
  • Børneopsparing
  • Børnebørnskonto
  • Aktier
  • Lækkert legetøj
  • 3-hjulet cykel
  • Sølvflag evt. med indgravering
  • Andre sølvting med indgraveringer, fx sparebøsse
  • Bamser
  • Kælk / bobslæde
  • Børnebestik – evt. med indgravering
  • Børnetallerken og anden service
  • Barnets bog
  • Andre bøger – f.eks. HC. Andersens eventyr
  • Børnebibel
  • Smykker

Traditioner & overtro

  • Barnet skal døbes i en lang hvid dåbskjole.
  • Barnet skal sove sin første søvn efter dåben i dåbskjolen – det skulle efter gammel overtro sikre barnet et godt og langt liv.
  • Navnet på barnet skal holdes hemmeligt indtil dåben. Bliver dog sjældent overholdt i dag.
  • Man må ikke opkalde barnet efter en, der stadig lever. Men meget gerne efter en afdød slægtning, for så vil dennes ånd våge over barnet.
  • Det er et godt tegn, hvis barnet skriger højt under dåben – så har djævlen forladt barnet og barnet vil også få en smuk sangstemme.
  • Barnet skal helst ikke tisse, når det krydser kirkegården, for så vil det aldrig blive renligt.
  • Barnet skal bæres ud og ind ad kirken med benene først, så det ikke får en skæv start på livet.

find et sted til barnedåben

Hvis I endnu ikke har besluttet jer for, hvor jeres barnedåb skal afholdes, så afkryds jeres søgekriterier på guiden og find de steder, der lever op til jeres ønsker.  God fornøjelse !